Łożysko to jedna z najważniejszych części w rolce. To właśnie od dobrego łożyska zależy płynność jazdy. Łożyska sprawiają, że koło płynnie się obraca. Gdyby nie łożyska, jazda na rolkach byłaby niemożliwa. Dlatego też o łożyska w rolkach trzeba dbać. Musimy uważać, żeby nie jeździć po błocie, kałużach czy też kostce posypanej piaskiem. Czasami jednak nie mamy możliwości i musimy pobrudzić nasze rolki. Właśnie dlatego co jakiś czas powinniśmy zająć się konserwacją łożysk.
Od czego zacząć?
Weź swoją rolkę do ręki i zakręć kolejno kółkami. Niektóre łożyska w rolce zużywają się bardziej, inne mniej, jednak za każdym razem należy sprawdzić wszystkie. Jeżeli zauważysz, że kółko kręci się wolniej, podczas kręcenia słychać zgrzytanie lub inny nieprzyjemny dźwięk, najprawdopodobniej do łożyska przedostał się jakiś paproch lub piasek. Może to też oznaczać, że zużył się smar w łożysku. Jeżeli mamy łożyska typu ABEC, należy zabrać się za ich naprawę albo wymienić łożyska na nowe. Łożyska SG lub ILQ nie mają możliwości otwarcia, dlatego też należy po prostu kupić nowe łożyska.
Wykręcanie kółek
Przygotuj sobie dwa klucze imbusowe w rozmiarze śrub w rolkach. Powinny być one dołączone do rolek. Za pomocą tych kluczy z łatwością odkręcisz kółka. Jeżeli nie chcesz wymieniać kółek, najlepiej będzie, jeżeli je sobie ponumerujesz. To znacznie ułatwi montaż na właściwe miejsce.
Wybijanie łożysk
Przed nami dość ciężkie zadanie, a mianowicie musimy wybić łożyska z kółek. Można to zrobić za pomocą specjalnego klucza bądź też śrubokrętu. Łożyska powinny dość mocno siedzieć w kółku, dlatego przy tym manewrze musimy się trochę napracować. W każdym kółku znajdują się dwa łożyska oraz specjalna tulejka pomiędzy nimi. Wszystko ładnie sobie rozkładamy na stole, tak aby nic się nam nie pogubiło.
Otwieranie i czyszczenie łożysk
Weź jakiś cienki nożyk, pilniczek, lub igłę i spróbuj podważyć wieko łożyska. W ten sposób otrzymasz jedno otwarte łożysko, w którym widać kulki i wszystkie zanieczyszczenia oraz wieko. To samo zrób z pozostałymi łożyskami. Przygotuj sobie miseczkę, do której nalejesz nafty i zamocz łożyska. Zobaczysz, jak brud zacznie osadzać się na dnie miseczki. Za pomocą pędzelka usuń zabrudzenia z trudno dostępnych zakamarków. Następnie wyjmij łożyska i osusz je na czystej ściereczce.
Smarowanie łożysk
Wyczyszczone łożyska wymagają teraz specjalnego smarowania. Chodzi o to, żeby w środku znajdował się jakiś środek zapewniający odpowiedni ślizg, który zagwarantuje szybkie kręcenie się kółek. Niektórzy używają oliwy, inni wazeliny, jeszcze inni smaru. Jednak naszym zdaniem oliwa szybko wypływa z łożyska, a wazelina i smar są dość gęste. Raz w roku warto zainwestować w specjalny smar do łożysk. Ma od odpowiednią konsystencję i zapewnia znakomity ślizg, niwelując wszelkie tarcia. Do łożyska aplikujemy smar. Pamiętajcie o tym, że nie może go być ani za mało, ani za dużo. Teraz możemy już zamknąć wieczko łożyska i całość przetrzeć szmatką.
Zakończenie
Tak przygotowane łożyska można z powrotem włożyć do kółek: najpierw jedno łożysko, następnie tulejka, a potem drugie łożysko. W ten sposób mamy zakonserwowane rolki na dłuższy czas. Wszystko oczywiście zależy od tego, w jaki sposób jeździcie i jak często. Dla osób, które nie lubią sobie brudzić rąk, pozostaje opcja zakupienia nowych łożysk lub nowych kółek z łożyskami.
Bądź pierwszy, który skomentuje poradnik.